16 Kebaikan ketika Bersujud dalam Sholat


Sujud bukan hanya sekedar bagian rukun dari ibadah sholat saja, namun ternyata dalam sujud juga terdapad begitu banyak manfaatnya untuk manusia.  dan hal ini baru ditemukan manfaatnya sekarang setelah sebelumnya ribuan tahun dari masa ke masa shalat adalah hanya bagian dari rukun sholat saja. berikut adalah diantara manfaat-manfaat yang terdapat pada sujud
Rasulullah SAW Bersabda : ” Sedekat-dekatnya Seorang hamba dengan Allah adalah ketika ia (hamba) bersujud”
1. Membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit daripada tempat asalnya.

2. Membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

3. Melegakan sakit hernia.

4. Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

5. Melegakan paru-paru daripada ketegangan.

6. Mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa. Kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.

7. Meringankan bahagian pelvis.

8. Memberi dorongan supaya mudah tidur.

9. Menggerakkan otot bahu, dada,leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud. Pergerakan otot ini akan menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,secara semula jadi dan ia juga akan memastikan kelancaran perjalanan darah.

10. Bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik,mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.

11. Sujud juga mampu mengurangkan kegemukan.

12. Pergerakan bahagian otot sewaktu sujud juga boleh memudahkan wanita bersalin.organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut.(Convulsions).

13. Organ terpenting iaitu otak kita juga akan menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

14. Mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

15. Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha pencipta sekali gus mengikis sifat sombong,riak takbur dan sebagainya.

16. Manakala dari sudut perubatan pula, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti seseorang.

Subhanallah.. sungguh begitu banyak hikmah dalam perintah dan larangan-Nya, tidaklah Allah memerintahkan sesuatu melainkan padanya terdapat manfaat bukan hanya untuk rohani nya namun juga untuk jasmaninya. ribuan tahun orang-orang terdahulu telah melakukan sujud dan mereka yakin bahwa di dalam sujud terdapat kebaikan walau mereka tidak tau dan kini sekarang kita tau begitu banyak manfaatnya untuk jasmani dan ruhani kita.. lantas apakah kita masih sulit untuk bersujud? masih berat untuk melakukan shalat?

semoga bermanfaat..

Wassalam

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: